vineri, 22 aprilie 2011

Sarbatori Fericite!!

                                            
                          Cele mai calde urari si Un PASTE FERICIT tuturor!

duminică, 17 aprilie 2011

Tips and Tricks

1. Nivelului de Antigel (lichidul de racire al motorului)
Mai intai trebuie sa identificati sub capota, la motor, vasul de expansiune (A). :) Vasul care are un capac galben, mare.
Verificarea antigelului se face vizual, fara deschiderea capacului si numai cand motorul este rece.
Vasul are 2 marcaje, pentru nivelul minim si maxim. Intotdeauna lichidul de racire trebuie sa fie deasupra indicatorului de minim.
De retinut: Antigelul trebuie schimbat la 2 ani, obligatoriu! (tot ce este in vas trebuie aruncat si pus lichid nou)

2. Schimbarea antigelului
Pentru motoare de 1,2 -1 litru = trebuie cumparat 2l apa distilata si 2l antigel
Pentru motoare de 1,6l - 2l = 3l apa si 3l antigel

Aceasta cantitate este aproximativa si s-ar putea sa fie putin mai mult decat necesar, dar nu se poate cumpara cantitatea exacta necesara motorului vostru. Nu-i lasa-ti pe oamenii din service-uri sa va pacaleasca sa luati 4l+4l, este excesiv de mult si nu veti ajunge sa il folositi.

3. Nivelul de ulei
Din nou, ne uitam la motor! :)
Luati o carpa sau un servetel mai gros, identificati joja (instrumentul de masurare al uleiului din motor, care maner galben/portocaliu, B), scoateti-o si stergeti-o de ulei de la varf 5-10cm, astfel incat sa vedeti marcajele, min si max.
Dupa ce sterge-ti joja de ulei, o baga-ti la loc pana la capat si o scoate-ti din nou si asa veti putea stabili nivelul de ulei din motor. Trebuie neaparat ca nici unul dintre marcaje sa nu fie depasit, nici prea mult ulei nici prea putin ulei, ci undeva la mijloc.

La unele masini, exista un indicator de bord care se aprinde - buton galben pentru cand nivelul de ulei este scazut, care ulterior se transforma in culoarea rosie daca nivelul min a fost depasit, si NU ar trebui sa mai mergeti cu masina!!!
Din pacate, nu toate masinile au acest indicator "galben" de atentie si se aprinde direct cel rosu.
Asa ca aveti grija!
De obicei, uleiul se verifica dupa ce ati mers cu masina suficient de mult ca motorul sa ajunga la temperatura normala de functionare (80-90 grade), se opreste si se lasa sa se raceasca 5-10 minute.
Nu verificati uleiul cu motorul rece! 

De retinut: Uleiul se schimba ori la un numar de km, cand trebuie facuta revizia sau la maxim la 1 an, daca nu au fost facuti nr de km necesari pentru revizie.

4. Stergatoare
Cand luam stergatoare noi, majoritatea, dar nu toate, au indicatoare de uzura.
Dupa ce le punem in functiune, trebuie sa dezlipim etichetele de pe partea de fier.
Sub acele etichete se afla indicatoarele, care la inceput sunt negre si pe parcurs devin galbene/portocalii/rosii (in functie de producator) culori care ne atentioneaza ca stergatoarele trebuie schimbate.

De retinut: Daca modelul pe care l-ati cumparat, nu are aceste indicatoare colorate, atunci in momentul in care incep sa lase dare de apa sau pelicula de apa pe parbriz, trebuie neaparat schimbate.


5.Placute de frana:
Cei mai norocosi dintre noi au indicator pentru uzarea placutelor de frana, pe bord, pentru restul exista
asa zisul indicator "sonor".
Pe placutele de frana exista o tablita de metal care intra in contact cu discul de frana producand un sunet: scartietura!
O data ce incepeti sa auziti o scartietura in timpul franarii, inseamna ca  placutele se apropie de nivelul de uzura maxima.
Daca auziti ca masina scartie tot timpul, este clar placutele s-au uzat complet! Trebuie sa fiti atente si sa le schimbati imediat!

De retinut: Schimbarea lichidului de frana se face obligatoriu o data la 2 ani! (D)
A - vasul de expansiune (cu lichid de racire motor/antigel)
B - Joja
C - vasul cu lichid de parbriz
D - vasul cu lichid de frana
E - bateria
F - compartiment filtru de aer
G - placuta cu seria de identificare auto
H - orificiu (buson) de umplere ulei motor
I - vasul cu lichid pentru servo-directie

Foto: enciclopedie-auto.ro si FordKA.ro

miercuri, 13 aprilie 2011

Cum alegem o masina second hand?

Pas 1: stabilirea bugetului. Teoretic pentru o masina second hand un buget clasic este undeva intre 5.000- 7.000 Euro

Pas 2: Alegerea tipului de motor: diesel sau benzina. Cel mai potrivita alegere este cea in functie de consum.
Daca in medie facem 25-30.000 km/an alegerea este clara: DIESEL!

Pas 3: Optiuni - indiferent de ce visati sa aveti pe masina, trebuie neaparat sa aveti ABS si 4 aerbaguri! Asta este minimum necesar.

Pas 4: Kilometrajul. In mod obisnuit s-a demonstrat ca romanii au o atractie fatidica pentru cifra 80.000 si de aceea majoritatea masinilor sh din targuri le veti gasi intamplator sau nu, cu aceasta cifra la bord.
Insa, o masina sh este foarte okay chiar daca are peste 80.000 km la bord pana in jur de 120.000 km.
Kilometrajul masinii trebuie ales luand in considerare si tipul motorului.
Un motor diesel, bine intretinut, rezista pana la un kilometraj mult mai mare decat un motor pe benzina.
Mai clar, un motor diesel poate functiona foarte bine, fara nici o interventie (schimburi de pistoane, camasi, supape) pana la 500.000km, in timp ce un motor pe benzina rezista pana la 200.000km.

Pas 5: Marca - este un aspect important datorita preturilor pieselor de schimb. In general, marcile nemtesti de masini au un pret mai mare la achizitie, dar sunt mai ieftine la intretinere (piese mai ieftine), in timp ce marcile franceze si italiene au un pret mai mic la achizitie, dar sunt mai scumpe la mentenanta.
Marcile de masini asiatice de obicei sunt scumpe si la achizitie si la piesele de schimb.

Pas 6: O data indepliniti primii pasi, ne ramane doar sa mergem la un service auto autorizat impreuna cu proprietarul actual al automobilului. La service trebuie facuta o constatare mecanica si o diagnoza computerizata. De asemenea, proprietarul trebuie sa va informeze cand a fost ultima oara schimbata distributia si daca masina a avut incidente majore. In cazul in care au existat accidente, trebuie verificate si aerbagurile. Ele trebuie sa fie intacte si functionale.

Din pacate este foarte greu de constatat daca masina a avut vreun incident major. Teoretic, in urma diagnozei computerizate ar trebuie sa se stie, insa calculatorul poate fi pacalit.

Pas 7: Semnarea actelor! Ura...masinutza este a noastra! :)

luni, 11 aprilie 2011

Auto-nary (dictionar auto)

Voi incepe acest dictionar auto cu cativa termeni "clasici" urmand ca lista sa fie completata pe parcurs!

Valva - supapa unisens, "dopul" cauciucului care nu lasa aerul sa iasa afara si unde pui pompa ca sa il umfli;
ABS - Anti blocking system; un sistem care nu lasa roata sa se blocheze, atunci cand franezi brusc;
EBD/ASR/ESP - electronic brake distribution sau electronic stability program; un program care controleaza franarea pe anumite roti pentru a stabiliza masina in timpul virajelor bruste;
VSC - sistem de control al stabilitatii
CDI - injector diesel comun
ACC - adaptive cruise control; control de croaziera adaptabil
ATF - automation transmission fluid; prescurtare pentru uleiul folosit la cutiile automate de viteza  sau la servodirectie

Astept intrebarile si sugestiile voastre pentru a completa lista! :)

duminică, 10 aprilie 2011

Tutorial 2 - Documente necesare obtinerii si reinnoirii Permisului


Pentru obtinerea permisului de conducere:
- Minim 18 ani pentru masini, minim 16 ani pentru ciclomotor
- Apt din punct de vedere medical si psihologic
- dovada urmarii unui curs de pregatire teoretica si a unui curs de practica sub supravegherea unui instructor autorizat.
-  Cursurile durează minim 5 săptămâni. Se efectuează 24 de ore de instruire teoretică şi 30 de ore de instruire practică (ore de condus cu instructor), grupate în 15 lecţii a câte 2 ore didactice.

Permisul de conducere se obţine pe bază de examen şi se eliberează de autoritatea competentă.
Pentru examenul de traseu din 2010 puteti alege locatia unde veti da examenul de traseu;
exista doua optiuni:
- in zile pare - Drumul Taberii, Moghioroş;
- in zile impare - Titan, parc IOR;

Acte necesare la înscrierea în şcoala de şoferi
Pentru a putea începe cursurile, este suficient să vă înscrieţi şi să vă prezentaţi la prima întâlnire cu instructorul având la voi:
·         buletinul de identitate;
·         avizul psihologic;
·         suma de bani agreata de şcoala de şoferi. (Preţul cursului şi celelalte costuri implicate)
Fişa de evidentă a orelor de conducere se întocmeşte pe loc şi va fi actualizată de instructor la fiecare şedinţă de curs. 

Acte necesare la examenul pentru obţinerea permisului de conducere categoria B
Pentru admiterea prezentării la examen, candidatul va pregăti un dosar cu următoarele documente:
·         fişa medicală (eliberată de una dintre policlinicile agreate de Poliţia Municipiului de care aparţineţi);
·         fişa de şcolarizare (se completează prin dactilografiere);
·         avizul psihologic;
·         certificatul de cazier judiciar;
·         doua fotografii tip permis de conducere ;
·         copie după BI sau CI pe format A4, diploma studii, permis de conducere (daca este cazul) ;
·         chitanţa CEC pentru achitarea taxei de examen auto;
·         fişă evidenţă ore conducere (original şi copie);

Acte necesare pentru eliberarea permisului de conducere
a) cerere tip;
b) fişă de şcolarizare care conţine datele de stare civilă ale candidatului, formă de pregătire teoretică şi practica realizată de unităţile autorizate pentru categoriile sau subcategoriile pentru care se solicita examinarea, completată prin dactilografiere şi semnată de candidat, pe care se aplică o fotografie color a acestuia în spaţiul special destinat;
c) fişa posesorului permisului de conducere, completată prin dactilografiere şi semnată;
d) copie după actul de identitate (carte de identitate, buletin);
e) cazier judiciar;
f) certificat medical pentru conducătorii auto;
g) avizul psihologic;
h) chitanţă care să dovedească plata contravalorii examinării;
i) copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicită obţinerea unei noi categorii (subcategorii);
j) chitanţă care să dovedească plata contravalorii permisului de conducere;
k) copia hotărârii judecătoreşti de condamnare, rămasă definitivă, pentru persoanele care solicită examinarea pentru obţinerea unui nou permis de conducere în locul celui anulat.

Acte necesare pentru eliberarea unui nou permis de conducere (In caz de PIERDERE sau EXPIRARE):

a) act de identitate (carte de identitate, buletin), în original şi copie;
b) fişa posesorului permisului de conducere, completată prin dactilografiere sau olograf şi semnată;
c) certificat medical pentru conducătorii auto;
d) chitanţa care să dovedească plata contravalorii permisului de conducere;
e) adeverinţa eliberată de unitatea de poliţie pe raza căreia s-a produs pierderea sau furtul permisului de conducere şi dovada declarării nulităţii permisului de conducere pierdut sau furat, în Monitorul Oficial;
f) permisul de conducere, dacă acesta a fost deteriorat sau are termenul de valabilitate expirat.

Acte necesare pentru eliberarea unui permis de conducere, cu nume schimbat, în urma căsătoriei:
a) permis conducere (dovada) + copie;
b) fişa conducătorului dactilografiată;
c) viza medicală (să nu aibă vechime mai mare de un an) + timbru fiscal;
d) act schimbare nume + copie (dacă e cazul);
e) Dosar plic;
f) Chitanţa C.E.C. reprezentând contravaloare permis;
g) Copie după buletin sau carte de identitate;


Eliberarea permisului costa 68 Lei.
Cateva documente utile:
Formulare tipizate
Fisa detinatorului de permis