joi, 24 martie 2011

Tutorial 1: Despre schimbarea anvelopelor

Unul dintre cele mai importante lucruri de care trebuie sa avem grija la masina noastra sunt: anvelopele (aka cauciucurile/rotile), pentru ca este clar ca nimeni nu vrea sa isi puna viata in pericol.

Asadar ce trebuie sa stiti despre achizitionarea anvelopelor:
  1. Dimensiunile - se gasesc in talon/cartea masinii, cat si pe profilul rotilor pe care le utilizam; 
  • Latime in milimetrii 
  • Inaltimea in procent din latime (in cazul nostru 65% din 215) 
  • Radial
  • Diametru janta
  
  2.  Categoriile - iarna, vara, all season
Este recomandat sa nu folositi anvelope all season, fiind o categorie de compromis. Eu folosesc vara anvelope all season si nu sunt deloc grozave. Mi-am cumparat schimburi de iarna, pentru ca era infernala transmutanta printre muntii de zapada din Bucuresti. Va recomand cu toata caldura 2 seturi diferite de cauciucuri, mai ales pentru iarna, sunt extraordinare! n-am avut absolut nici o problema cu ele.

     3.  Schimbarea vara/iarna - primavara cand sunt 7 zile consecutiv peste minim +5 grade; toamna cand sunt 7 zile consecutiv sub -5 grade. Daca iarna le schimbati prea tarziu, o sa prindeti toate cozile infernale de prin service-uri, ceea ce eu incerc sa evit!

     4.  Alegerea - gratie legislatiei poti schimba minim o pereche de anvelope: ori cele de pe fata, ori cele de pe spate; recomandarea ar fi sa le schimbati pe toate 4 o data! chiar daca investitia este mai mare, nu ai probleme cu echilibrarea rotilor, cu faptul ca unele sunt mult mai uzate decat altele; dar oricum aici bugetul isi spune cuvantul, pentru ca este mai bine 2 noi, decat deloc. :)

      5.  Vechimea - lifetime aprox 4-5 ani; ele trebuie schimbate la which ever comes first: atingerea markerului de uzura sau implinirea a 5 ani de utilizare.
De aceea trebuie sa fiti atente si cand au fost fabricate cauciucurile pe care le aveti sau pe care vreti sa le cumparati!
Din fabrica anvelopele au inscriptionate data fabricatiei pe profil, unde sunt mentionate si dimensiunile; mai exact saptamana si anul in forma: DOT0410, spre exemplu; asta s-ar traduce: saptamana 4 din anul 2010 (deci luna ianuarie 2010). Fiti atente sa nu cumparati anvelope mai "batrane" de 1 an!

     6.  Diverse:
- nu uitati si verificati si roata de rezerva din cand in cand
- verificati periodic sa nu aveti galme pe cauciucuri; ele pot fi mai rele decat o pana
- daca faceti pana, nu conduceti cu roata de rezerva decat pana la primul service!
- verificati presiunea, utilizarea unor anvelope dezumflate duce la uzarea lor mai rapida

miercuri, 23 martie 2011

Pregatiri de primavara

Dupa cum stiti, cu totii trebuie sa ne pregatim de primavara, ca pentru unii asta inseamna curatenie, cure de slabire sau schimbarea garderobei, eu am inceput cu pregatirea masinii.
Cum anume trebuie sa pregatim masina de primavara?
Ei bine, totul incepe cu schimbarea rotilor de iarna!
Intrucat nu am considerat ca merita platit ca sa las in depozitul lor rotile de vara, le-am scos din balcon, si le-am aruncat pe bancheta din spate - porbagajul este mult prea mic si daca tot trebuia sa pun 2 dintrele ele pe bancheta, de ce sa ma mai chinui - si am pornit spre service.

Stiam ca saracutele mele cauciucuri de vara sunt vechi de 5 ani, asa ca i-am pus pe baieti sa se uite daca mai au "carne" pe ele. Toate cauciucurile au un marcaj (marker uzura anvelopa) undeva pe cauciuc intre striatii, iar cauciucul poate fi folosit atata timp cat striatiile nu ajung sa se subtieze pana in dreptul marcajului (adica mai au "carne" in terminologia specifica); daca s-au subtiat atat de mult incat au ajuns in dreptul marcajului, este clar, cauciucurile trebuiesc aruncate! Pentru exemplificare vezi poza de alaturi.
  
Cauciucurile mele mai aveau ceva "carne" asa ca i-am pus pe baieti sa-mi aleaga cauciucurile mai putin uzate si sa le puna pe fata; este util sa facem asta ca rotile sa aiba mai multa aderenta la franare.

De obicei, cand schimbi cauciucurile de iarna cu cele de vara esti intrebata: "schimbam si valvele?".

Valva este o supapa unisens...ca nu stiam ce inseamna, mai simplu este "dopul" cauciucului, care nu lasa aerul sa iasa afara si unde pui pompa ca sa umfli cauciucul. Valvele, teoretic, trebuiesc inlocuite la doua schimburi de cauciucuri si mai ales primavara; daca nu le schimbi, vara din cauza caldurii si uzurii valvele se pot fisura sau chiar rupe, ceea ce duce automat la o pana. Eu nu le-am schimbat!

Daca tot esti in service cateva lucruri care ar trebui verificate dupa iarna:
- placutele de frana
- bateria
- stergatoarele

Cu siguranta trebuie schimbat si lichidul de parbriz!

Sfat:
Cat sunteti in service, inainte sa va puna cauciurile de vara pe masina verificati cu ei ca nu aveti pana pe niciunul. Eu am avut surpriza sa plec din service si la 2 ore sa ma trezesc cu masina in parcare cu pana pe una din roti. Dramatic! Unele service-uri au bunul obicei sa gaureasca intentionat cauciucurile clientilor. Mi-am dat seama de asta pentru ca am fost 2 din familie care ne-am schimbat cauciucurile acolo in doua zile consecutive si amandoi am facut pana dupa schimb. Fiti atente!


Nota de plata:

schimb cauciucuri - 32 lei/roata
valve - 4 lei/roata
pana - 50 lei (nu am platit-o pentru  ca am facut scandal :P)